خط تولید ماسک جراحی دامون مبنا آسوریک

ماسک های جراحی برای چه مواردی استفاده می شوند؟

ماسک های جراحی به منظور استریل نگه داشتن اتاق های عمل طراحی شده اند و در حین عمل از آلوده شدن دهان و بینی شخص توسط میکروب ها که ناشی از بیمار آلوده هستند، جلوگیری می کنند. اگر چه استفاده از آنها در بین مصرف کنندگان در طی شیوع بیماری های مانند ویروس کرونا رواج پیدا کرده است، اما باید به این نکته توجه داشت که ماسک های جراحی برای فیلتر کردن ویروس هایی که کوچکتر از میکروب ها هستند، طراحی نشده اند. برای اطلاع بیشتر در مورد اینکه کدام نوع از ماسک ها برای متخصصان پزشکی که با بیماری هایی مانند ویروس کرونا سر و کار دارند، ایمن تر هستند، می توانید به مطالعه مطالبی در مورد تهیه کنندگان مورد تائید مرکز کنترل بیماری ها (CDC) مراجعه کنید.

انواع ماسک ها

استاندارد ASTM، ماسک های جراحی را براساس میزان حفاظتی که برای شخص ایجاد می کنند، در چهار سطح دسته بندی می نماید که عبارتند از:

ماسک های دارای حداقل محافظت:

این ماسک های صورت برای اقدامات کوتاه مدت یا آزمایشاتی که شامل مایعات، اسپری ها و ذرات معلق در هوا نباشند، تعریف شده اند.

ماسک های سطح یک:

این نوع ماسک های صورت اغلب حلقه های گوش را در می گیرند. استاندارد کلی آنها برای کاربردهای جراحی و عملی تعریف شده است. این ماسک ها در سطح ۸۰ میلیمتر ستون جیوه (mmHg) در برابر مایعات مقاومت می کنند. آنها برای شرایط کم خطر طراحی شده اند که نباید مایعات، اسپری ها و ذرات معلق در هوا وجود داشته باشند.

ماسک های سطح دو:

این ماسک ها با داشتن مقاومت در سطح ۱۲۰ میلیمتر ستون جیوه (mmHg)، مانعی در برابر نفوذ مایعات، اسپری ها و ذرات معلق در هوا در اندازه های کوچک و متوسط ایجاد می کنند.

ماسک های سطح سه:

این ماسک ها با داشتن مقاومت در سطح ۱۶۰ میلیمتر ستون جیوه (mmHg)، امکان حفاظت بالایی را در برابر نفوذ مایعات، اسپری ها و ذرات معلق در هوا ایجاد می نمایند.

خط تولید ماسک جراحی

خط تولید ماسک جراحی و ماسک های تنفسی (دهان بند طبی) یکی نیستند. این ماسک ها به گونه ای ساخته می شوند که به عنوان مانعی در برابر پاشش یا ذرات معلق موجود در هوا (مثل رطوبت ناشی از عطسه کردن) عمل کنند و آزادانه سطح صورت را می پوشانند. ماسک های تنفسی برای فیلتر کردن ذرات موجود در هوا مانند ویروس ها و باکتری ها و غیرقابل نفوذ کردن اطراف دهان و بینی شخص ساخته شده اند.

خط تولید ماسک جراحی چگونه تولید می شوند؟

خط تولید ماسک جراحی، ماسک های صورت جراحی از پارچه های بدون بافت ساخته می شوند. که خاصیت فیلتر کردن باکتری ها و نفوذپذیری هوا را دارند. همچنین دارای اثر لغزندگی کمتری نسبت به پارچه های بافته شده هستند. ماده ای که بیشتر اوقات در ساخت آنها مورد استفاده قرار میگیرد، پلی پروپیلن است که چگالی سطحی ۲۰ یا ۲۵ گرم در هر متر مربع (gsm) دارد. ممکن است ماسک ها از موادی مثل پلی استایرن، پلی کربنات و پلی استر نیز ساخته شوند.

ساختار ماسک های جراحی

ماسک های جراحی در یک ساختار چند لایه ساخته می شوند و به طور کلی با پوشاندن یک لایه از منسوج با پارچه بی بافت بر روی هر دو جانب تولید می گردند. پارچه های بی بافت به دلیل اینکه ماهیت یکبار مصرف دارند، ارزان تر و بهداشتی تر هستند. معمولا در سه یا چهار لایه تولید می شوند. این ماسک های یکبار مصرف اغلب با دو لایه فیلتری ساخته می شوند. که در فیلتر کردن ذراتی مانند باکتری هایی که قطر بالاتر از یک میکرون دارند، موثر هستند. ماسک های جراحی و ماسک های تنفسی که فرآیند تولید آنها به پایان رسیده است، قبل از اینکه از کارخانه خارج شوند، استریل می گردند.